10-04-2022 Nüket Hürmeriç

                                                                                  

17 Mart günü Kar??yaka Oda Orkestras?’n?n konserinde kemanc? Tuana Köprülü solistti. Mozart’?n sol majör tonundaki 3. Keman Konçertosu’nu büyük bir ustal?kla çald?. Mozart’?n 19 ya??ndayken besteledi?i konçerto yakla??k 25 dakika sürüyor. ?lk bölüm olan allegro (h?zl?)

çok etkileyiciydi. Adagio ( yava? ) olan ikinci bölümden sonra parça, bir dans çe?idi olan rondo ile ya?ama sevincini bula?t?rarak h?zlan?p tamamland?. Solist bis parças? olarak ertesi gün18 Mart Çanakkale Sava??’n?n 107. y?l dönümü olmas? dolay?s?yla özel bir düzenlemeyle Çanakkale Türküsü’nü orkestra e?likli olarak dinleyicilere arma?an etti. ?kinci parça E. Elgar’?n yayl? çalg?lar için Serenad’?  genç ?ef RustamRahmedov etkileyici bir ?ekilde yönetti. Son olarak B. Britten’in “Simple Senfoni’si çal?nd?. Birinci bölüm “oisterous ( gürültülü ), ikinci bölüm playful ( ne?eli )teller çekilirken heyecanland?rarak seslendirildi. Üçüncü bölüm sentimantal ( duygulu ) bir dans çe?idi olansarabande olup en ince duygularda gezindik. Son bölüm ise frolicsome ( e?lenceli ) fortelerle dolu dinamik bir parçayd?.

10.3.2022 günü Devlet Tiyatrosu Kar??yaka Rag?p Hayk?r Sahnesi’nde “Vah?et Tanr?s?” adl? oyun sergilendi. Oyunun yazar? JasminaReza; ?ran as?ll? Rus mühendis bir baba ile Macar bir kemanc? annenin k?z? olarak Paris’te do?mu?. Tiyatro ve sosyoloji ö?renimi görmü?. Daha çok ça?da? orta s?n?f?n sorunlar?n? i?lemesiyle biliniyor. Çocuklar?n?n kar??t??? bir ?iddet olay?na çözüm getirmek amac?yla iki aile çift bir araya gelir. Nazik kalmak için gösterdikleri çaba oldukça komik bir ?ekilde gösterilir. Ancak süreç içerisinde ele?tiriler ve hatta ta?k?nl?klar ya?anmaya ba?lar. Oyun boyunca; ahlak, bencillik, suç, adalet, kad?n-erkek ili?kisi ve evlilik sorgulan?r. Usta oyuncular diksiyonlar?, davran??lar?, jestleri, mimikleri ile izleyenleri hayran b?rakt?…

Ça?da? Ya?am? Destekleme Derne?i’nin TÜRKAN adl? internet dergisinin 20. say?s?nday?z. ?lginç konulardan biri de  “Beynimizin Bir Oyunu: Kap? E?i?i Etkisi” ba?l???n? ta??yor. Bir ?ey yapmak için gitti?inizde yapaca??n?z ?eyi unutman?z söz konusu. Hani; “Ben ne yapacakt?m?” diye durup dü?ünürsünüz. Ama  bu do?al bir durum, kayg?lanacak bir ?ey yok. Kap?dan geçmek zorunda olundu?unda unutma olay? daha fazla oluyor. Yaz?; tabiat? güne? ayd?nlat?r, insan? da bilgi!.” tümcesiyle bitiyor…Bir ba?ka konu ba?l??? ise: “Ötekinin Hikayesi”Yaz?da cinsiyetlere atanangörevlerin yanl??l?klar?na, sonuç olarak ya?anmakta olan travmalara yer vermi?. Kad?n?n ev han?ml??? mesle?inin, geliri olan yasal sigortal? bir i? olmad???na dikkat çekiyor. Metin; hiçbir ?eyin kad?nlar?n yapacaklar?na, varolu?lar?na s?n?r getirmeyecek  bir gelecek tasar?m? umuduyla bitiyor…Ba?ka bir ilginç konu olarak “Osama” adl? bir Afgan filmi ele al?nm??. Ba?rolde ya?am mücadelesini erkek k?l???na bürünerek sürdürmeye çal??an bir k?z çocu?u var. Sorunun çözümlenmesinde toplumun hem islam dininde hem de yasalarda kad?n erkek e?itli?i gerçe?iyle e?itilmesi oldu?una inan?lmakta. Dergiyi ç?karan gençlerimizin kalemlerine, yüreklerine sa?l?k…

?zmir Sanat’ta 6 Mart günü Yeniden Sinematek etkinli?i kapsam?nda “Kaynak” adl? film gösterildi. Ruhun uyumsuzlu?u üzerine, minimalist, mitolojik ve dinsel esinlenmenin de oldu?u bir bilimkurgu filmi. Bir doktorun kanser olan e?i ?zzy’i kurtarmak için ç?rp?nmalar?. Doktor ölümün de bir hastal?k oldu?una inanmaktad?r. Hastal?k varsa, tedavisi de vard?r, der. Hastane yönetimiyle bile tart??malara, geçimsizliklere neden olan dü?ünce ve davran??lara sahiptir. E?i ?zzy bir yazard?r. Öldükten sonra yazd??? kitab?n sonunu e?i doktor  tamamlayacakt?r. Arkas?ndan çok az ki?inin ya?am? tamamlad??? ve genç olmas?na kar??n ?zzy’nin bunu ba?ard??? ileri sürülür…

“?iiri Özlüyorum” adl? iki ayl?k ?iir dergisinin Ocak-?ubat 2022 günlü, 105. say?s? yine dört dörtlük bir ?iir dergisi olmu?. Nev?ehir-Avanos’ta ç?kan derginin ilk konusu “?iir ve  iktidar” ad?n? ta??yor. Konu Pir Sultan Abdal, Ece Ayhan, Küçük ?skender ile Murathan Mongan’?nduru?, dü?ünce ve ?iirlerinden hareketle irdeleniyor. Ayr?ca modern ?iirde hikaye anlatman?n, bilim ve teknolojideki geli?melere ko?ut olarak b?rak?ld??? vurgulan?yor. Dergide büyük bir oranda?iirli sayfalara yer ayr?lm??. Veysel Çolak’tan ( H?rs?zlar ), Hüseyin Alemdar’a ( Üç Âh!), Fuat Çiftçi’den dokuz ?iirden, Asl?han Tüylüo?lu’na ( ?stanbul’da Serseri Yaprak ), Semiha Ta? Özenç’ten ( Zamans?z Dü? ), Neslihan Per?embe Kulaks?zo?lu’na ( Gözlerin Bugünlere ?iir )… çok say?da iyi ?airin iyi ?iirlerine tan?k oluyoruz. Derginin son sayfalar?nda yabanc? bir ?airden Türkçe ?iir ile ?ngilizceden çevrilmi? bir ?iir de buluyor, ?iir dünyas?na aç?lan pencereye de önem verildi?ini görüyoruz. ?iir severlerin önem verdi?i bir dergi…

Son ?iirlerimden biri: YALAN

Yalan sever gölgeler, dikensiz diller gözler / Usta kurnazlar, kavga etmeyi bilmeyenler /

T?pk? bir bebek safl???, k?r?lgan gençli?i / Yaln?zl??? büyütür, hâlâ masumdur ya?l?l??? //

Ç??l?k ç??l??? üretir / Deh?etin gerilimi çaresizli?e dönü?ür / Sonra da hüzne as?l? kal?r saadet /

Umursanmaz kar??lanmaz / Ka?lar çat?l?r gözya?? akmaz // Hep böyle sürer geçer / Hiç vaz geçmez / Ba? roldedir s?k?nt?lar / Yaln?zl?k gibidir / Sen geçersin kendinden / Hayatsa hep kendidir / Ömür gelir geçer / Dünya kal?r.

     (Nüket Hürmeriç / ?zmir)

 


Bu yazı 189594 defa okunmuştur.



Nüket Hürmeriç DiÄŸer Yazıları
Köşe Yazarları
Çok Okunan Haberler
Anketimize Katılın
Henüz anket oluşturulmamış.
Namaz Vakitleri